Néma Júlia (1973, Budapest) Ferenczy Noémi-díjas porcelán és kerámia tervező képzőművész, a hazai és a nemzetközi kerámiaművészet meghatározó alakja. Művészeti hitvallását jelentős keleti és nyugati tapasztalatok formálták: a távol-keleti esztétika, az európai design és a magyar kerámiaművészeti hagyományok egyszerre érvényesülnek művészi gyakorlatában, amelyet művészettörténetileg
a minimal art, a konstruktivizmus és a konceptualizmus formált. Mesterei közé tartoznak Fajó János festő- és szobrászművész, valamint Frederick L. Olsen keramikus-művész és kemencetervező.
A Magyar Formatervezési Díjjal is elismert alkotó művészi magatartása nem elégszik meg a több ezer éves hagyományokkal rendelkező műfaj sajátosságaival, hanem új utakat keres annak esztétikai és technikai lehetőségeiben. Munkássága a kerámiaművészet határait feszegeti: hosszú kutatási, kísérleti folyamatok eredményeként tárja fel műveinek nyersanyagait, és avatja őket személyes művészi
médiummá. Munkáiban lényeges szerepet játszanak a primer anyagminőségek és egymásra gyakorolt hatásuk. Hisz abban, hogy a természetből merített anyagoknak kisugárzása, jelenléte, spiritualitása van, összefüggésben a környezet történetiségével, ahonnan származnak. Ezt a felfedező és innovatív, ugyanakkor szemlélődő és konceptuális magatartást mutatja be Merítés című egyéni kiállítása,
amely nemcsak elsődleges közegét, a földet, hanem a művészetében kezdettől fogva tematizált papírról alkotott fogalmunkat is új megvilágításba helyezi.
A tárlaton látható műcsoportok, a sztéléktől és tabuláktól, a földképeken keresztül a merített agyagpapír kollázsokig, föld-oldatokat alkalmaznak különféle formákban és folyamatokban. A sztélék és a tabulák fatüzeléses kemencében készült agyagtárgyak, a Folyékony föld címet viselő sorozatban bemutatott
több éves gyűjtőmunka eredményei. A Balaton-felvidék vulkanikus és üledékes kőzeteiből maga által kitermelt földmintákat használva Néma különleges porcelán és kőagyag objekteket készített, melyeknek felületén festői módon csapódtak ki a mázak.
Ezeket a természetes pigment anyagokat festékként is alkalmazza az úgynevezett földképeken, végül a gyűjtött mintákat magával a papírral egyesítette Füzes Petra (Orfűi Malmok) segítségével. A hagyományos kézműves eljárással merített papírral elegyedő agyagok és ásványok különleges vizuális hatásokat, textúrákat és mintázatokat eredményeztek. Dinamikus, makrokozmikus áramlatok, valamint
monokróm, egyszerű, nem hivalkodó felületek jöttek létre a megismételhetetlenség jegyében. A művész saját médiumaként megszülető agyagpapír lapokból létrehozott, egymást fedő, kitakaró, kiegészítő lírai kompozíciók Néma Júlia poétikus alkímiájába engednek bepillantást.
SÁRVÁRI Zita